Publikationsliste og andre forskningsbaserede aktiviteter
Ny podcastserie om social ulighed og mønsterbrydning i skolen
Peer-reviewede Journal artikler og Publikationer (forskningsbaserede)
Lagermann, L. (2024). Marginalisering i og på tværs af skole og fritid. I: Schultz, C. & Petersen, K.E. (2024). Fritids- og ungdomspædagogik. En grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge. Odense: Forlaget Ungdomsringen.
Lagermann, L. (2024). Etik i – og efter – socialt retfærdig forskning med udsatte unge. I: Nordiske Udkast, 51/2
Lagermann, L. (2023). Socialt retfærdig pædagogik. I teori og praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
Lagermann, L. (2023). Racialiseret mobning i skolen. I: Specialpædagogik – tidsskrift for specialpædaogik og inklusion, 2023/1.
Khawaja, I. & Lagermann, L. (red.) (2023). (Farve)blinde vinkler i pædagogisk praksis (antologi). Frederiksberg: Nyt Fra Samfundsvidenskaberne.
Lagermann, L. C. (2023). Diagnoser og skole(mis)trivsel i et elevperspektiv. I: A. Morin, B. Kjær & K.E. Petersen (red.): Børn og unge med diagnoser – en grundbog til lærere. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Lagermann, L. C. (2023). Fra dropout til pushout. Elevperspektiver på skolefravær. I: Nordiske Udkast, 2022/2.
Lagermann, L. C. & Khawaja, I. (2022). Gode intentioner er ikke nok. Opgør med fem myter om racisme, diversitet og etniske minoriteter i pædagogisk praksis. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Lagermann, L. C. (2022). Ulighed, etnicitet og kritisk farvebevidsthed i socialt arbejde. I. J.H. Enevoldsen & S.P. Jones (red.): Social ulighed og socialt arbejde. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Lagermann, L. C. (2022). Pædagogens farvel til farvede forventninger. I: K.L. Madsen, J. Jørgensen & J. Graack (red.): Normkritik i pædagogisk praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
Lagermann, L. C. (2013). The Game. Marginalisering og komplekse konstitueringer af overskridende forandringsbevægelser. I: Psyke & Logos, 2013, 34, pp. 540-558.
Lagermann, L.C. & Mørck, L.L. (2009). Etniske minoritetsunges overskridende læring i folkeskolen. I: Månedsmagasinet Skolen, No. 6, 2009, pp. 6-8.
I pressen
Radio & Podcast
Forskningsbaserede bidrag til konferencer
MOTIVATION TRIVSEL FARVEDE FORVENTNINGER RELATION DIDAKTIK RESPEKT VÆRDIGHED RUMMELIGHED BEVÆGELIGE RAMMER UDVIKLING FORANDRING POTENTIALE BÆREDYGTIGHED FORSKELLIGHED LEDELSE ENSHED BØRNELIV TILHØR SAMHØRIGHED PÆDAGOGIK TILLID EMPATI NY START LIGEVÆRD KOMMUNIKATION PERSPEKTIV REFLEKSIONBEVÆGELSE MULIGHEDER RACIALISERING BEVÆGELSE ORGANISATION INDDRAGELSE ENTANGLEMENT EKSKLUSION BRUNHED PSYKOLOGI UNGDOM LÆRING MODSTAND MEDSTAND INTUITION PROFESSION PROFESSIONALISME PERSON MARINALISERING MENTALISERING INSITUTION POSITIVE INTERPELLATIONER FÆLLESSKAB UNGE INKLUSION SKOLEKULTUR SAMTALE VEDKOMMENHED STRESS SELVBESTEMMELSE ASYMMETRI ETIK UDDANNELSESRESILIENS UDSATHED TEORI I PRAKSIS (FOR)FORSTÅELSE KRITISK FARVEBEVIDST PÆDAGOGIK FORSKNINGSPRAKSIS PRAKSISFORSKNING MEDITATION